[aha] Collect the WWWorld. The Artist as Archivist in the Internet Age
Domenico Quaranta
qrndnc a yahoo.it
Gio 15 Set 2011 19:13:23 CEST
[ENGLIS VERSION BELOW]
Collect the WWWorld. The Artist as Archivist in the Internet Age
A cura di: Domenico Quaranta
Produzione: LINK Center for the Arts of the Information Age
Spazio Contemporanea
Corsetto Sant'Agata, 22 - Brescia
24 settembre – 15 ottobre 2011, 15.00 – 19.00
Preview: 23 settembre, 15.30
Opening: 24 settembre 2011, 18.30
Artisti: Alterazioni Video (IT), Kari Altmann (US), Cory Arcangel
(US), Gazira Babeli (IT), Kevin Bewersdorf (US), Luca Bolognesi (IT),
Natalie Bookchin (US), Petra Cortright (US), Aleksandra Domanovic
(DE), Harm van den Dorpel (NL), Constant Dullaart (NL), Hans-Peter
Feldmann (DE), Elisa Giardina Papa (IT), Travis Hallenbeck (US), Jodi
(NL), Oliver Laric (DE), Olia Lialina & Dragan Espenshied (DE),
Guthrie Lonergan (US), Eva and Franco Mattes (IT), Seth Price (US),
Jon Rafman (US), Claudia Rossini (IT), Evan Roth (US), Travess Smalley
(US), Ryan Trecartin (US).
In occasione della Settimana dell'Arte a Brescia (24 settembre – 1
ottobre 2011), il LINK Center for the Arts of the Information Age è
lieto di presentare la mostra collettiva Collect the WWWorld. The
Artist as Archivist in the Internet Age, a cura di Domenico Quaranta.
L'evento raccoglie ben 26 artisti da tutto il mondo, si protrarrà fino
al 15 ottobre 2011 e sarà accompagnato da un fitto calendario di
eventi collaterali: presentazioni, conferenze e workshop.
L’ultimo decennio ha visto una crescita vertiginosa nella produzione e
distribuzione di immagini. La diffusione di mezzi di produzione a
basso costo ha portato all’esplosione della produzione amatoriale, e
la rete ha consentito a tutta questa produzione, fino a poco tempo fa
confinata nel privato, di accedere al livello della distribuzione.
Che impatto ha sull’arte e sulla figura dell’artista – un tempo unico
depositario del gesto creativo – questa evoluzione dei mezzi di
produzione e di distribuzione? Che tipo di dialogo si instaura tra
pratiche amatoriali e linguaggi codificati?
Collect the WWWorld. The Artist as Archivist in the Internet Age
intende mostrare come la generazione di Internet stia dando nuovo
slancio a una pratica artistica inaugurata negli anni Sessanta
dall’arte concettuale, e sviluppatasi nei decenni successivi nelle
forme dell’appropriazione e della postproduzione: quella che vede
l’artista esplorare, raccogliere, archiviare, manipolare e
riutilizzare grandi quantità di materiale visivo prelevato dalla
cultura popolare e dal mondo della comunicazione. Collect the WWWorld
è un tentativo di rendere conto di come l’arte si relazioni alla
società dell’informazione.
Il lavoro di ricerca per la mostra può essere seguito sul blog http://collectheworld.tumblr.com
.
LINK Editions
La mostra sarà accompagnata dalla pubblicazione un catalogo, con saggi
di Josephine Bosma, Gene McHugh, Joanne McNeil e Domenico Quaranta e
schede di tutti gli artisti. Il catalogo (160 pagine a colori) potrà
essere consultato e acquistato in mostra, ma è già disponibile per
l'acquisto e il download gratuito sul sito del LINK Center: una scelta
di apertura in linea con gli ideali di accessibilità e di libera
circolazione della conoscenza del centro.
Insieme al catalogo, il LINK Center pubblica anche, con la stessa
soluzione editoriale, il libro Post Internet, del critico americano
Gene McHugh. Il volume raccoglie una selezione, curata dall'autore,
degli articoli pubblicati sul sito omonimo, sviluppato tra dicembre
2009 e settembre 2010 e supportato dall'Arts Writers Grant Program di
Creative Capital | Andy Warhol Foundation: una esplorazione a
trecentosessanta gradi dell'arte contemporanea dell'era di Internet,
nel suo riconoscere la presenza e l'impatto di un mezzo di
distribuzione e disseminazione che sta avendo, sulla pratica
artistica, conseguenze senza precedenti.
Domenico Quaranta (a cura di), Collect the WWWorld. The Artist as
Archivist in the Internet Age, catalogo della mostra, 160 pp., colore,
italiano / inglese. 46 €, LINK Editions, Settembre 2011, ISBN
978-1-4478-3949-1. Con testi di Josephine Bosma, Gene McHugh, Joanne
McNeil.
Gene McHugh, Post Internet, 274 pp., inglese. 14 €, LINK Editions,
Settembre 2011, ISBN 978-1-4478-0389-8.
Maggiori informazioni: http://www.lulu.com/spotlight/linkeditions
Eventi collaterali
Per tutta la sua durata, Collect the WWWorld diventerà il fulcro di un
fitto calendario di eventi collaterali. In occasione
dell'inaugurazione della Settimana dell'Arte a Brescia (24 settembre),
il LINK Center parteciperà alla mostra evento “Arte nell'Arte” presso
il Museo di Santa Giulia con l'installazione Hellblau, dell'artista
americana Kari Altmann. Hellblau (2008 – in corso) è un progetto di
ricerca che consiste nel tenere traccia delle manifestazioni di una
particolare tonalità di blu chiaro (hellblau in tedesco), usato spesso
– secondo l'artista – “come un'interfaccia di controllo, distanza,
potere, feticizzazione, desiderio, una presenza amichevole e ubiqua
che maschera piacevolmente intenzioni più profonde”.
Nell'installazione, i risultati della ricerca iconografica di Altmann
sono stampati su piccoli “iceberg” di poliuretano immersi nell'acqua
di una piscina dello stesso blu elettrico.
Sempre il 24 settembre, il LINK Center parteciperà al ciclo “Artisti
all'Eden” promosso dal Cinema Nuovo Eden con il progetto Emoticons
from Italian Cinema, di Matteo Erenbourg con Claudio Beorchia: un
archivio di piccole animazioni “rubate” al cinema italiano, e
condivise in rete come “emoticons”, immagini destinate ad arricchire
emotivamente la comunicazione online.
Giovedì 29 settembre 2011, il Direttore artistico del LINK Center
Domenico Quaranta terrà una conferenza sull'arte contemporanea presso
l'Auditorium San Barnaba. Nel corso della mostra, Spazio Contemporanea
ospiterà un ciclo di incontri, workshop e performance con alcuni
artisti in mostra, tra cui Matteo Erenbourg e gli olandesi Harm van
den Dorpel, Constant Dullaart e Jodi. Gli incontri con gli artisti
olandesi sono supportati dalla Mondriaan Foundation.
Maggiori informazioni: www.linkartcenter.eu
Educational
Per tutta la durata della mostra, il LINK Center si mette a
disposizione per organizzare visite guidate per privati e studenti di
scuole superiori, università e accademie. Per maggiori informazioni e
prenotazioni, contattare l'indirizzo edu at linkartcenter.eu
Maggiori informazioni: www.linkartcenter.eu
Contatti: press at linkartcenter.eu
Main Sponsor: Innovery
Sponsor tecnico: ReinventArt
Con il patrocinio di: Regione Lombardia
Con il supporto di: Mondriaan Foundation
-----------------------------------------------------------------------------
Collect the WWWorld. The Artist as Archivist in the Internet Age
Curated by: Domenico Quaranta
Produced by: LINK Center for the Arts of the Information Age
Spazio Contemporanea
Corsetto Sant'Agata, 22 – Brescia
September 24 – October 15, 2011, 3.00 – 7.00 PM
Preview: September 23, 2011, 3.30 PM
Opening: September 24, 2011, 6.30 PM
Artists: Alterazioni Video (IT), Kari Altmann (US), Cory Arcangel
(US), Gazira Babeli (IT), Kevin Bewersdorf (US), Luca Bolognesi (IT),
Natalie Bookchin (US), Petra Cortright (US), Aleksandra Domanovic
(DE), Harm van den Dorpel (NL), Constant Dullaart (NL), Hans Peter
Feldmann (DE), Elisa Giardina Papa (IT), Travis Hallenbeck (US), Jodi
(NL), Oliver Laric (DE), Olia Lialina & Dragan Espenshied (DE),
Guthrie Lonergan (US), Eva and Franco Mattes (IT), Seth Price (US),
Jon Rafman (US), Claudia Rossini (IT), Evan Roth (US), Travess Smalley
(US), Ryan Trecartin (US).
On occasion of the Settimana dell'Arte in Brescia (September 24 –
October 1, 2011), the LINK Center for the Arts of the Information Age
is proud to present the group show Collect the WWWorld. The Artist as
Archivist in the Internet Age, curated by Domenico Quaranta. The show
brings together 26 artists from all around the world, and will be
accompanied by a rich programme of related events: presentations,
conferences and workshops.
The last decade has witnessed an incredible growth in the production
and distribution of images. The availability of inexpensive production
tools has seen an exponential rise in amateur creativity, while the
Internet provides a new distribution platform for this kind of
production, which previously remained private.
What is the impact of this process on art practices and the artist –
in the past, the sole, hallowed depositary of the creative gesture?
What kind of dialogue is there between amateur practices and codified
languages?
Collect the WWWorld. The Artist as Archivist in the Internet Age sets
out to demonstrate how the Internet generation is implementing and
developing a practice started in the Sixties by Conceptual Art, and
further developed in subsequent decades in the forms of Appropriation
Art and postproduction: the practice of exploring, collecting,
archiving, manipulating and reusing huge amounts of visual material
produced by popular culture and advertising. Collect the WWWorld is an
attempt to show how art responds to the information society.
The research work around the show can be followed on the blog http://collectheworld.tumblr.com
.
LINK Editions
A catalogue will be published for the show, with essays by Josephine
Bosma, Gene McHugh, Joanne McNeil and Domenico Quaranta and
presentations of all the artists on show. The catalogue (colour, 160
pp.) will be available at the show, but can already be bought or
downloaded free from the LINK Center website: an open approach that
highlights the center's belief in the accessibility and free
circulation of knowledge.
Together with the catalogue, the LINK Center will also publish - in
the same way - the book Post Internet by the New York based art critic
Gene McHugh. Edited by the author, the book is a selection of posts
published on his blog Post Internet, which was developed between
December 2009 and September 2010 with the support of the Creative
Capital | Andy Warhol Foundation Arts Writers Grant Program. It offers
an overview of the art of the Internet Age; namely art capable of
acknowledging the presence and impact of this unprecedented medium of
distribution and dissemination.
Domenico Quaranta (ed.), Collect the WWWorld. The Artist as Archivist
in the Internet Age, exhibition catalogue, 160 pp., colour, Italian /
English. 46 €, LINK Editions, September 2011, ISBN 978-1-4478-3949-1.
With texts by Josephine Bosma, Gene McHugh, Joanne McNeil.
Gene McHugh, Post Internet, 274 pp., English. 14 €, LINK Editions,
September 2011, ISBN 978-1-4478-0389-8.
More info: http://www.lulu.com/spotlight/linkeditions
Related events
Collect the WWWorld will be accompanied by a rich programme of related
events. On the occasion of the opening of “Art Week” (September 24),
the LINK Center will take part in the show “Arte nell'Arte” at the
Museo di Santa Giulia (a new Unesco World Heritage site) with the
installation Hellblau by the US based artist Kari Altmann. Hellblau
(2008 – ongoing) is a project that consists in tracing the
manifestations of a particular shade of blue (hellblau in German).
According to Kari Altmann, this colour is often used as “an interface
for control, distance, power, fetishization, lust, and omnipresent
friendliness that acts as a sweet, high-pitched mask for deeper
intentions”. In the installation, the images researched by the artist
are printed on little polyurethane “icebergs” that float around in an
electric blue swimming pool.
On the same night, the LINK Center will take part in the series
“Artisti all'Eden” staged at the Nuovo Eden Cinema with the project
Emoticons from Italian Cinema by Matteo Erenbourg with Claudio
Beorchia: an archive of small animations “stolen” from Italian cinema,
and shared online as “emoticons”, which add an emotional layer to
online, text-based communication.
On Thursday 29 September Domenico Quaranta, Artistic Director of the
LINK Center, will hold a talk on contemporary art at the San Barnaba
Auditorium in Brescia. During the show, the exhibition venue will also
host a series of artist's talks, workshops and performances by some of
the artists in the show, including Matteo Erenbourg and the Dutch
artists Harm van den Dorpel, Constant Dullaart and Jodi. The Dutch
artists’ presentations are kindly supported by the Mondriaan Foundation.
More info: www.linkartcenter.eu
Educational
During the show, the LINK Center is willing to organize guided tours
and programmes for visitors and students from art schools and
universities. For information and bookings, please contact: edu at linkartcenter.eu
.
More info: www.linkartcenter.eu
Contact: press at linkartcenter.eu
Press folder: http://linkartcenter.eu/public/press/Collect_press_folder.zip
Main Sponsor: Innovery
Technical Sponsor: ReinventArt
With the support of: Regione Lombardia
Dutch artists presentations supported by: Mondriaan Foundation
---
Domenico Quaranta
web. http://domenicoquaranta.com/
email. info at domenicoquaranta.com
mob. +39 340 2392478
skype. dom_40
Maggiori informazioni sulla lista
AHA