<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; tab-stops: 184.3pt"><font face="Times New Roman"><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><i style="mso-bidi-font-style: normal">First call<span style="mso-spacerun: yes"> </span></i></b>ITALIAN + ENGLISH VERSION</font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify; tab-stops: 184.3pt"><b><i><font face="Times New Roman"> </font></i></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b><font face="Times New Roman"><span style="FONT-SIZE: 16pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt">MULTIVERSITY, ovvero l'arte della sovversione.</span></font></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b><font face="Times New Roman"> </font></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b><font face="Times New Roman">16-17-18 maggio</font></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">S.a.L.E. DOCKS</font></span></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">VENEZIA</font></span></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><a href="http://www.sale-docks.org/"><span class="Internetlink"><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman" color="#000080">www.sale-docks.org</font></span></b></span></a></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman"><a href="mailto:multiversity.sale@gmail.com">multiversity.sale@gmail.com</a></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman"> </font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">L'evento "Multiversity, ovvero l'arte della sovversione" nasce da un lavoro congiunto di Uni.Nomade e S.a.L.E. (Signs and Lyrics Emporium), tra una rete transterritoriale di militanti e ricercatori impegnati nell'analisi critica dei temi della contemporaneità e uno spazio autogestito,<span style="mso-spacerun: yes"> </span>S.a.L.E. docks, nato alcuni mesi fa a Venezia con lo scopo di intervenire praticamente sul terreno della produzione culturale. Terreno che, non solo a Venezia, si è ormai affermato quale ambito privilegiato per gli attuali processi di valorizzazione del capitale.</font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman"> </font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">Se infatti ci si concentra sull'arte contemporanea, tale indiscutibile importanza è riscontrabile su almeno tre livelli. </font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">Il primo è quello del ruolo centrale che beni immateriali e saperi, creatività e affetti, attitudini relazionali e comunicative vengono ad assumere per le forme contemporanee del modo di produrre: la produzione artistica non può sfuggire a questa centralità.<span style="mso-spacerun: yes"> </span></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">Il secondo è quello del rapporto tra produzione culturale e metropoli, dove l'intreccio tra urbanistica e architettura, moda e design, arte e letteratura, in quello spazio produttivo sociale per eccellenza che sono i bacini urbani, diviene da un lato elemento cruciale nei processi di soggettivazione attraverso i quali si costituisce la molteplicità di forme di vita che li abitano, dall'altro fattore decisivo per definire il posizionamento strategico di ciascuna area metropolitana nella competizione economica tra città globali.</font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">Il terzo è quello del rapporto tra mercato dell'arte e capitale finanziario: a livello globale, banche e multinazionali sono tra i principali investitori in un settore che appare oggi come l'unico a non essere neppure sfiorato dalla crisi che investe il sistema mondiale della circolazione di denaro.</font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span style="mso-spacerun: yes"><font face="Times New Roman"> </font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span style="mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: IT"><font face="Times New Roman">Ciò che vediamo all'opera è un complesso apparato di cattura, che il capitale ha messo in campo nei confronti dei flussi plurali di produzione culturale informale, a partire dall'appropriazione della capacità cooperante di singole intelligenze e singoli modi di vita, per assicurarsi la messa a valore di quello che è stato definito il "capitale simbolico collettivo".</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">La complessità di queste dinamiche dipende da un duplice meccanismo di sfruttamento, il cui primo aspetto è costituito dalle gabbie della proprietà intellettuale e da ogni ulteriore momento di privata appropriazione del sapere sociale generale, mentre il secondo è quello del rapporto parassitario che viene a stabilirsi nei confronti della produzione creativa da parte di quegli interventi speculativi, che si determinano nel corpo della metropoli là dove si costruiscono istituzioni statali e private, grandi eventi e fiere legati all'arte, distretti e meta-distretti culturali.</font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman"> </font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">Ciò in cui l'esperienza del S.a.L.E. vuole immergersi criticamente, ciò che l'evento Multiversity ha deciso di affrontare problematicamente, si chiama "fabbrica della cultura", ovvero il luogo della valorizzazione del capitalismo cognitivo, ma che tale è solo nella misura in cui è, prima di ogni altra cosa, il luogo della potenza della soggettività creativa, dell'espressione delle moltitudini, e, di conseguenza, lo spazio di un quotidiano corpo a corpo tra libertà della creazione e autonomia della cooperazione, da un lato, e dispositivi del dominio e dello sfruttamento di questa potenza produttiva, dall'altro.</font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">E' alla luce di ciò che, all'interno di Multiversity, verranno presentati, discussi e confrontati con le più avanzate esperienze europee e globali i primi risultati, seppur parziali, di un'inchiesta sul precariato cittadino legato all'arte contemporanea e al lavoro immateriale. Qui, la questione principale è quella della comprensione dei comportamenti diffusi e delle modalità d'intervento che possono trasformare una composizione sociale, già centrale nelle forme di produzione contemporanee, in una composizione politica. Verrà inoltre affrontato il nodo del ruolo che la formazione universitaria, per un verso, e le reti della comunicazione, per un altro, svolgono all'interno della più complessiva organizzazione del lavoro nella "fabbrica della cultura".</font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span style="mso-spacerun: yes"><font face="Times New Roman"> </font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span style="mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: IT"><font face="Times New Roman">Premessa indispensabile a questa discussione è il confronto intorno all'arte contemporanea intesa come "istituzione sociale allargata": dalla vicenda storico-artistica che ha spinto l'arte del Dopoguerra dallo spazio trascendentale della specificità mediale allo spazio sociale con i suoi rapporti di forza, alle relazioni che si stabiliscono tra arte, movimenti sociali e attivismo culturale al di fuori di ogni retorica avanguardistica, ai modi della cattura da parte del sistema artistico istituzionale e dei circuiti della finanziarizzazione nei confronti di un vasto patrimonio di pensiero critico e di modi di vita conflittuali. Per queste ragioni, l'evento Multiversity sarà articolato in<span style="mso-spacerun: yes"> </span>tre sessioni seminariali:</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><font face="Times New Roman"> </font></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><font face="Times New Roman">1. Arte e attivismo</font></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman"> </font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">Si intendono qui problematizzare la vicenda storica e le forme contemporanee dell'intreccio tra arte e attivismo.</font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">Alcune delle domande da cui partire saranno le seguenti.</font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">Attraverso quale percorso si è passati da una concezione dell'opera come trascendenza ad una concezione della stessa come oggetto, processo o dinamica in grado di intervenire all'interno dello spazio-tempo dell'uomo e, successivamente, all'interno dei processi sociali?</font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">Come si è passati da un criterio di giudizio dell'opera basato su di una topografia delle sue caratteristiche materiali ad uno fondato, invece, sull'analisi della sua funzione, ovvero della sua efficacia in termini sociali?</font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">Come funziona oggi, in epoca postfordista, l'arte attivista? Qual'è, una volta abbandonata ogni retorica avanguardista, la posizione dell'arte e degli artisti rispetto ai movimenti?</font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman"> </font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><font face="Times New Roman">2. Arte e mercato: tra libertà creativa e cattura finanziaria </font></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman"> </font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">Questo secondo punto deve necessariamente muovere da una raccolta di dati sulle dimensioni del mercato dell'arte e dal suo rapporto con il capitale finanziario.</font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">L'arte viene qui assunta come esempio di valore paradigmatico a causa di un paradosso estremo che la interessa: se il lavoro artistico esprime un livello massimo di libertà creativa, allo stesso tempo esso subisce la massima fissazione all'interno del capitale finanziario.</font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman"> </font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><font face="Times New Roman">3. Arte e moltitudine: per l'inchiesta su </font></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><font face="Times New Roman">composizione sociale, conflitti e organizzazione del lavoro vivo </font></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><font face="Times New Roman">dentro la "fabbrica della cultura"</font></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman"> </font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">In questa sezione andrà affrontato il nodo dei rapporti tra singolarità e moltitudine, e tra produzione individuale e costruzione del comune.</font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">Due sono i piani di ricerca su cui procedere parallelamente. </font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">Il primo è storico-artistico e riguarda i tentativi che, a partire dagli anni Sessanta, sono stati sviluppati dagli artisti in risposta alla retorica del genio individuale, fino alle attuali piattaforme di produzione collettiva legate alla affermazione e alla diffusione dell'hacking sociale.</font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">Il secondo piano riguarda l'inchiesta rispetto alla composizione sociale del precariato cresciuto attorno all'indotto dell'industria culturale. Dagli studenti nei circuiti della formazione ai precari delle cooperative che si occupano di logistica e allestimento, agli stagisti, ai networkers, ai consulenti a progetto e a partita Iva fino a quel ceto globale di artisti e di figure professionali intenzionate a divenire parte integrante del sistema internazionale dell'arte.</font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">Di tutta questa ampia galassia sociale dovremo indagare condizioni materiali di vita e di lavoro, bisogni e aspirazioni, desideri e possibili rivendicazioni.</font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman">Tutto questo per arrivare al punto chiave: come trasformare questa composizione sociale in una composizione politica?</font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman"> </font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b><font face="Times New Roman">PROGRAMMA</font></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b><font face="Times New Roman"> </font></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman"><b><span style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: black">1) </span></b><b><span style="COLOR: black; mso-bidi-font-size: 14.0pt">VENERDÌ 16</span></b><b><span style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: black"></span></b></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman"><span style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-Regu">ore 17<b style="mso-bidi-font-weight: normal"> </b></span><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span style="COLOR: black">Arte e Attivismo</span>.</b></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="COLOR: black; mso-bidi-font-family: NimbusRomNo9L-Regu"><font face="Times New Roman">Marco Baravalle, Claire Fontaine, José Pérez de Lama (Osfa), Brian Holmes.</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-Regu; mso-bidi-font-family: NimbusRomNo9L-Regu"><font face="Times New Roman"><span style="mso-spacerun: yes"> </span></font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman"><span style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-Regu; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: IT">ore 21 </span><span style="COLOR: black; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: IT">Performance: <b style="mso-bidi-font-weight: normal">Margine Operativo</b>.</span><span style="mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: IT"></span></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="COLOR: black"><font face="Times New Roman"> </font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman"><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: black; mso-bidi-font-size: 12.0pt">2) </span><span style="COLOR: black">SABATO<span style="mso-spacerun: yes"> </span>17 </span></b><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: black; mso-bidi-font-size: 12.0pt"><span style="mso-spacerun: yes"> </span></span></b></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman"><span style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-Regu">ore 9.30 </span><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span style="COLOR: black">Arte e Attivismo </span></b><span style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-Regu">(seconda sessione)</span></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="COLOR: black; mso-bidi-font-family: NimbusRomNo9L-Regu"><font face="Times New Roman">Marco Scotini, Giovanna Zapperi, Judith Revel, Maurizio Lazzarato. </font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman"><span style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-Regu">ore 14<span style="mso-spacerun: yes"> </span></span><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span style="COLOR: black">Arte e Mercato</span></b><span style="COLOR: black">.</span></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="COLOR: black; mso-bidi-font-family: NimbusRomNo9L-Regu"><font face="Times New Roman">Adam Arvidsson, Chiara Bersi Serlini, Anna Daneri, Matteo Pasquinelli, Pier Luigi Sacco, Marko Stamenkovic, Angela Vettese.</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman"><span style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-Regu">ore17.30 </span><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span style="COLOR: black">Arte e Moltitudine.</span></b></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="COLOR: black; mso-bidi-font-family: NimbusRomNo9L-Regu"><font face="Times New Roman">Antonella Corsani, Antonio Negri, Hans Ulrich Obrist, Pascal Nicolas le Strat.</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><b><span style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-Regu; mso-bidi-font-family: NimbusRomNo9L-Regu"><font face="Times New Roman"> </font></span></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman"><span style="COLOR: black"><span style="mso-spacerun: yes"> </span></span><span style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-Regu">ore 21 </span><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span style="COLOR: black">Performances VS Music</span></b><span style="COLOR: black"></span></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="COLOR: black"><font face="Times New Roman"> </font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman"><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: black; mso-bidi-font-size: 12.0pt">3) </span><span style="COLOR: black">DOMENICA 18</span></b><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-Regu"> </span></b></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman"><span style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-Regu">ore 9.30 </span><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span style="COLOR: black">Arte e moltitudine</span></b><span style="COLOR: black">.(seconda sessione)</span></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="COLOR: black"><font face="Times New Roman">Alberto de Nicola, Javier Toret Medina, Gigi Roggero, Devi Sacchetto. </font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><i><span style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-MediItal; mso-bidi-font-family: NimbusRomNo9L-MediItal"><font face="Times New Roman"> </font></span></i></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b><span style="COLOR: black; mso-bidi-font-family: NimbusRomNo9L-MediItal"><font face="Times New Roman">Per info e aggiornamenti del programma: <a href="http://www.sale-docks.org">www.sale-docks.org</a></font></span></b></p>
<b><span lang="EN-GB" style="FONT-SIZE: 12pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: 'Nimbus Roman No9 L'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: NimbusRomNo9L-MediItal; mso-fareast-language: #00FF; mso-ansi-language: EN-GB; mso-bidi-language: AR-SA"><br style="PAGE-BREAK-BEFORE: always" clear="all">
</span></b>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify; tab-stops: 184.3pt"><font face="Times New Roman"><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><i style="mso-bidi-font-style: normal"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB">First call</span></i></b><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"></span></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman"> </font></span></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b><span lang="EN-GB" style="FONT-SIZE: 16pt; mso-ansi-language: EN-GB; mso-bidi-font-size: 12.0pt"><font face="Times New Roman">MULTIVERSITY, or the Art of Subversion.</font></span></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman"> </font></span></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">16, 17 and 18 May 2008</font></span></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">S.a.L.E. DOCKS</font></span></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman"><b><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB">VENICE</span></b><b><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"></span></b></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><a href="http://www.sale-docks.org/"><span class="Internetlink"><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman" color="#000080">www.sale-docks.org</font></span></b></span></a></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman"><a href="mailto:multiversity.sale@gmail.com">multiversity.sale@gmail.com</a></font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman"> </font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">The event "Multiversity, or the Art of Subversion" is the fruit of a joint effort between Uni.Nomade and S.a.L.E. (Signs and Lyrics Emporium), between a trans-territorial network of militants and researchers carrying out a critical analysis of the themes of contemporaneity and a self-managed space, called S.a.L.E. docks, born a few months ago in Venice so as to intervene on a practical level in the world of cultural production. A world which, not only in Venice, has affirmed itself as preferred area for current capital valorisation processes.</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman"> </font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">In fact, if we concentrate on contemporary art, this undoubted importance can be seen on at least three levels.</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">The first is the central role which immaterial assets and knowledge, creativity and affections, relational and communicational talents assume for contemporary forms of production: artistic production cannot get away from this centrality.<span style="mso-spacerun: yes"> </span></font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">The second is the relationship between cultural production and the metropolis where the interlacing between town-planning and architecture, fashion and design, art and literature, in that productive social space par excellence – the urban basins – becomes on the one side a crucial element in the process of subjectification through which are built the multiplicity of forms of life which inhabit it, to the other decisive factor for defining the strategic positioning of each metropolitan area in the economic competition between global cities.</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">The third is the relationship between the art market and the financial capital: at a global level, banks and multinationals are the among the main investors in a sector which today seems to be the only one to have not been even slightly touched by the crisis which has overrun the world system of money circulation.</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman"><span style="mso-spacerun: yes"> </span></font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: IT; mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">What we are now seeing is a complex capturing system, which capital has brought into play in the multiple flow of informal cultural production, from the appropriation of the ability to cooperate of individual intelligences and individual ways of life, to ensure the valorisation of what has been defined as the "symbolic collective capital".</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">The complexity of these dynamics depends on a double mechanism of exploitation, where the first aspect is made up of the barriers of intellectual property and from each further moment of private appropriation of general social knowledge, while the second is the parasitic rapport which is established towards the creative production by those speculative interventions occurring in the body of the metropolis, there where state and private institutions, large events and art fairs, and cultural zones and meta-zones are established.</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman"> </font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">Where S.a.L.E.'s experience wants to immerse itself critically, what the Multiversity event has decided to face, is called "culture factory", that is the place of valuation of cognitive capitalism, but it is only so in the measure in which it, before anything else, the place of creative subjectivity, of the expression of the multitudes, and consequently, the space of a face-to-face between creative freedom and autonomy of cooperation on the one hand, and the system of dominion and exploitation of this productive force on the other.</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">In this light, Multiversity, will present, discuss and compare, with the most advanced European and global experiences, the first results, although partial, of an enquiry on the city's job insecurity linked to contemporary art and intangible work. Here the main question is to understand widespread behaviours and the methods of intervention which could change a social composition, already central in the forms of contemporary production, in a political composition. Examined also will be the core issues of the role of university training on the one side, and the communication network on the other side, played within the most complex organisation of the work of the "culture factory".</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman"><span style="mso-spacerun: yes"> </span></font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: IT; mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">An indispensable requisite for this discussion is the comparison around contemporary art understood as a "wider social institution": from the historical-artistic events which drove art in the post-war period from the transcendental space of medial specificity to the social space with its relationships of strength, to the relationships established between art, social movements and cultural activism outside of any avant-garde rhetoric, to the methods of capture by the institutional artistic system and by the financial ciruits of a vast heritage of critical thought and conflicting ways of life. For these reason, the Multiversity event will be organised into three seminar sessions:</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman"> </font></span></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">1. Art and activism</font></span></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman"> </font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">This means problematizing historical events and contemporary forms in the interlacing between art and activism.</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">Some of the questions to start off the discussion will be:</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">Which road was travelled to reach the conception of the work as transcendental to a conception of the same as object, process or dynamic able to intervene within man's space-time and subsequently, within social processes?</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">How did we go from a judgement of the work based on a topography of its material characteristics to one based, instead, on the analysis of its function, or even its efficiency in social terms?</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">How does it function today, in this post-Ford era, activist art? What, once all avant-garde rhetoric is abandoned, is the position of art and artists with respect to movements?</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman"> </font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman"><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB">2. Art and the market: between creative freedom and financial capture</span></b><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"></span></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman"> </font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">This second point must necessarily move from gathering date on the size of the art market and its relationship with financial capital.</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">Art is taken here as an example of paradigmatic value because of the extreme paradox which affects it: if artistic work expresses a maximum level of creative freedom, at the same time it is subject to maximum fixation within the financial capital.</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman"> </font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman"><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB">3. Art and multitude: for the survey into social composition, conflicts and organisation of live work in the "culture factory"</span></b><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"></span></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman"> </font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">This session will examine the core of the relationship between singularity and multitude, and between individual production and construction of the common.</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">There are two research plans which will proceed in parallel. </font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">The first is historical-artistic and concerns the attempts which, starting in the 60s, were developed by artists in response to the rhetoric of the individual genius, up to the current platforms of collective production tied to the affirmation and diffusion of social hacking.</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">The second plan concerns the survey into social composition of precarious workers which has grown around the culture industry's drive. From the students in the training circuits to temporary workers in the cooperatives for logistics and stage design, trainees, networkers, project consultants,</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">freelancers, to that global class of artists and professionals intent on becoming an integral part of the international art system.</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">In all this wide social galaxy, we will need to investigate the material conditions of life and work, needs and aspirations, desires and possible assertions. .</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">All this to get to the key point: how to transform this social composition into a political composition?</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman"> </font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><b><span lang="EN-GB" style="COLOR: black; mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">PROGRAM</font></span></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><b><span lang="EN-GB" style="COLOR: black; mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman"> </font></span></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><b><span lang="EN-GB" style="COLOR: black; mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman">1) FRYDAY 16</font></span></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman"><span lang="EN-GB" style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-Regu; mso-ansi-language: EN-GB">ore 17<b style="mso-bidi-font-weight: normal"> </b></span><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span lang="EN-GB" style="COLOR: black; mso-ansi-language: EN-GB">Art and Activism</span></b><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB">.</span></b><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"></span></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="COLOR: black; mso-bidi-font-family: NimbusRomNo9L-Regu"><font face="Times New Roman">Marco Baravalle, Claire Fontaine, José Pérez de Lama (Osfa), Brian Holmes</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-Regu; mso-bidi-font-family: NimbusRomNo9L-Regu"><font face="Times New Roman"><span style="mso-spacerun: yes"> </span></font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman"><span style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-Regu; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: IT">ore 21 </span><span style="COLOR: black; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: IT">Performance: <b style="mso-bidi-font-weight: normal">Margine Operativo</b>.</span><span style="mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: IT"></span></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="COLOR: black"><font face="Times New Roman"> </font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span style="COLOR: black"><font face="Times New Roman">2) SATURDAY 17<span style="mso-spacerun: yes"> </span></font></span></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman"><span lang="EN-GB" style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-Regu; mso-ansi-language: EN-GB">ore 9.30 </span><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span lang="EN-GB" style="COLOR: black; mso-ansi-language: EN-GB">Art and Activism </span></b><span lang="EN-GB" style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-Regu; mso-ansi-language: EN-GB">(second session)</span><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"></span></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="COLOR: black; mso-bidi-font-family: NimbusRomNo9L-Regu"><font face="Times New Roman">Marco Scotini, Giovanna Zapperi, Judith Revel, Maurizio Lazzarato. </font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman"><span style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-Regu">ore 14<span style="mso-spacerun: yes"> </span></span><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span style="COLOR: black">Art and Market</span></b><span style="COLOR: black">.</span></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="COLOR: black; mso-bidi-font-family: NimbusRomNo9L-Regu"><font face="Times New Roman">Adam Arvidsson, Chiara Bersi Serlini, Anna Daneri, Matteo Pasquinelli, Pier Luigi Sacco, Marko Stamenkovic, Angela Vettese.</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman"><span style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-Regu">ore17.30 </span><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span style="COLOR: black">Art and Moltitude.</span></b></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="COLOR: black; mso-bidi-font-family: NimbusRomNo9L-Regu"><font face="Times New Roman">Antonella Corsani, Antonio Negri, Hans Ulrich Obrist, Pascal Nicolas le Strat.</font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><b><span style="COLOR: black; mso-bidi-font-family: NimbusRomNo9L-Regu"><font face="Times New Roman"> </font></span></b></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman"><span style="COLOR: black"><span style="mso-spacerun: yes"> </span></span><span lang="EN-GB" style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-Regu; mso-ansi-language: EN-GB">ore 21 </span><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span lang="EN-GB" style="COLOR: black; mso-ansi-language: EN-GB">Performances VS Music</span></b><span lang="EN-GB" style="COLOR: black; mso-ansi-language: EN-GB"></span></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span lang="EN-GB" style="COLOR: black; mso-ansi-language: EN-GB"><font face="Times New Roman"> </font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman"><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span lang="EN-GB" style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: black; mso-ansi-language: EN-GB; mso-bidi-font-size: 12.0pt">3) </span></b><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span lang="EN-GB" style="COLOR: black; mso-ansi-language: EN-GB">SUNDAY 18 </span></b><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"></span></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman"><span lang="EN-GB" style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-Regu; mso-ansi-language: EN-GB">ore 9.30 </span><b style="mso-bidi-font-weight: normal"><span lang="EN-GB" style="COLOR: black; mso-ansi-language: EN-GB">Art and Moltitude </span></b><span lang="EN-GB" style="COLOR: black; mso-ansi-language: EN-GB">(second session)</span><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB"></span></font></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="COLOR: black"><font face="Times New Roman">Alberto de Nicola, Javier Toret Medina, Gigi Roggero, Devi Sacchetto. </font></span></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><i><span style="COLOR: black; FONT-FAMILY: NimbusRomNo9L-MediItal; mso-bidi-font-family: NimbusRomNo9L-MediItal"><font face="Times New Roman"> </font></span></i></p>
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justify"><font face="Times New Roman"><b><span style="COLOR: black; mso-bidi-font-family: NimbusRomNo9L-MediItal"><span style="mso-spacerun: yes"> </span></span></b><b><span lang="EN-GB" style="COLOR: black; mso-bidi-font-family: NimbusRomNo9L-MediItal; mso-ansi-language: EN-GB">Info and program updating: <a href="http://www.sale-docks.org">www.sale-docks.org</a></span></b></font></p>