<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="content-type" content="text/html;
      charset=ISO-8859-1">
  </head>
  <body bgcolor="#ffffff" text="#000000">
    <font style="font-size: 11pt;" face="Times New Roman" size="2">Aksioma
&#8211;

      Institute for Contemporary Art, Ljubljana, kindly invite you to
      the lecture and exhibition opening:</font> <font face="Times New
      Roman"><br>
      <br>
    </font> <font face="Times New Roman" size="3"><b>Rod Dickinson </b><span
        style="font-weight: normal;">in collaboration with </span><span
        style="font-weight: normal;">Steve Rushton</span></font> <font
      face="Times New Roman"><br>
    </font><big><font face="Times New Roman" size="4"><big><i><b>Closed
              Circuit</b></i></big></font></big> <font face="Times New
      Roman"><br>
    </font><font face="Times New Roman" size="3"><i>Video installation</i></font>
    <font face="Times New Roman"><br>
    </font><font face="Times New Roman" size="4"><a
        href="http://www.aksioma.org/closed_circuit/index.html"><font
          style="font-size: 11pt;" size="2"><span style="font-style:
            normal;"><span style="font-weight: normal;"><span
                style="background: none repeat scroll 0% 0%
                transparent;">www.aksioma.org/closed_circuit</span></span></span></font></a></font>
    <font face="Times New Roman"><br>
      <br>
    </font> <font style="font-size: 11pt;" face="Times New Roman"
      size="2"><b>Aksioma
        | Project Space</b></font> <font face="Times New Roman"><br>
    </font><font style="font-size: 11pt;" face="Times New Roman"
      size="2">Komenskega 18, Ljubljana, Slovenia</font> <font
      face="Times New Roman"><br>
    </font><font style="font-size: 11pt;" face="Times New Roman"
      size="2">7 &#8211; 28 September 2011</font> <font face="Times New
      Roman"><br>
      <br>
    </font> <font style="font-size: 11pt;" face="Times New Roman"
      size="2"><b><span style="background: none repeat scroll 0% 0%
          transparent;">Lecture
          and exhibition opening: Wednesday<font size="3">, 7 September
            2011</font></span></b></font> <font face="Times New Roman"><b>at
        20:00</b><br>
    </font><font face="Times New Roman"><br>
    </font><font face="Times New Roman">----------</font><b><font
        style="font-size: 11pt;" face="Times New Roman" size="2"><span
          lang="sl-SI"><span style="font-weight: normal;"><br>
            <br>
          </span></span></font></b> <font color="#000000" face="Times
      New Roman"><font style="font-size: 11pt;" size="2"><b>'Closed
          Circuit' </b></font></font> <font face="Times New Roman"><br>
    </font> <font color="#000000" face="Times New Roman"><font
        style="font-size: 11pt;" size="2"><b>by Rod Dickinson in
          collaboration with Steve Rushton</b></font></font> <font
      face="Times New Roman"><br>
      <br>
    </font> <font color="#000000" face="Times New Roman"><font
        style="font-size: 11pt;" size="2">Closed Circuit is a new video
        installation by Rod Dickinson in collaboration with Steve
        Rushton.</font></font> <font face="Times New Roman"><br>
      <br>
    </font> <font color="#000000" face="Times New Roman"><font
        style="font-size: 11pt;" size="2">Set in a meticulously
        constructed press conference environment, two actors deliver a
        simulated government briefing.</font></font> <font face="Times
      New Roman"><br>
      <br>
    </font> <font color="#000000" face="Times New Roman"><font
        style="font-size: 11pt;" size="2">The script of Closed Circuit
        was written in collaboration with writer Steve Rushton, and is
        composed solely of fragments of press statements and speeches
        delivered since the Cold War. The script focuses on the way in
        which similar declarations have been used by numerous
        governments - across continents and spanning the ideological
        divide - to declare and maintain states of crisis and emergency.</font></font>
    <font face="Times New Roman"><br>
      <br>
    </font> <font color="#000000" face="Times New Roman"><font
        style="font-size: 11pt;" size="2">The fragments are woven
        together irrespective of context and date - the only change to
        the original material is to remove any specific mention of
        people, places and dates. Consequently, the who, what, where,
        when, why and how are removed from the spoken text.</font></font>
    <font face="Times New Roman"><br>
      <br>
    </font> <font color="#000000" face="Times New Roman"><font
        style="font-size: 11pt;" size="2">The viewer is drawn into the
        speech by the seamless and forceful delivery of the actors,
        whilst the documentary sources of the script are revealed
        simultaneously on two presidential style autocues which display
        the scrolling script of the speech and expose it&#8217;s repetitive,
        fragmentary and modular structure.</font></font> <font
      face="Times New Roman"><br>
      <br>
    </font> <font color="#000000" face="Times New Roman"><font
        style="font-size: 11pt;" size="2">The political speech and
        government press briefing are long-established tools for the
        management of crises, emergencies and conflict in democratic
        societies. Whether used as a mechanism propagating government
        policy or for raising a nation&#8217;s morale, the speech and press
        briefing are tried-and-trusted strategies from which politics is
        staged.</font></font> <font face="Times New Roman"><br>
      <br>
    </font> <font color="#000000" face="Times New Roman"><font
        style="font-size: 11pt;" size="2">Since the beginning of the
        televisual age, the government briefing has become locked into
        the circuitry of television and real time media. Just as the
        crisis is always in the present, the live-ness of television
        calls the present forward and this in turn shapes political and
        social reality.</font></font> <font face="Times New Roman"><br>
      <br>
    </font> <font face="Times New Roman"><font size="2"><span
          lang="en-GB">The video installation </span><span lang="en-GB"><i>Closed

            Circuit</i></span><span lang="en-GB"> derives from the
          performance, co-produced by the institute Aksioma and the
          institute Bunker, which was staged as part of the
          international festival Mladi levi in August 2010.</span></font><br>
      <br>
      <br>
    </font> <font color="#000000" face="Times New Roman"><font size="4"><b>ABOUT

          THE AUTHORS</b></font></font> <font face="Times New Roman"><br>
      <br>
    </font> <font style="font-size: 11pt;" face="Times New Roman"
      size="2"><font color="#000000"><span lang="en-GB"><b>Rod
            Dickinson&#8217;s</b></span></font><font color="#000000"><span
          lang="en-GB"><span style="font-weight: normal;"> work explores
            ideas of belief and social control. Using detailed research
            into moments of the past and present, he has made a series
            of meticulously re-enacted events that represent both the
            mechanisms that enable belief, and the social systems that
            underpin much human behaviour.&nbsp;His previous works include a
            recreation of Stanley Milgram&#8217;s infamous 1961 social
            psychology experiment Obedience to Authority (The Milgram
            Re-enactment, 2002), and a recreation of the media
            surrounding a bomb attack on Greenwich Observatory in 1894
            (Greenwich Degree Zero, 2006).</span></span></font></font> <font
      face="Times New Roman"><br>
      <br>
    </font> <font face="Times New Roman"><font style="font-size: 11pt;"
        size="2"><font color="#000000"><span lang="en-GB"><b>Steve
              Rushton</b></span></font><font color="#000000"><span
            lang="en-GB"><span style="font-weight: normal;"> is a writer
              and editor based in Rotterdam. Rushton&#8217;s publications
              include </span></span></font><font color="#000000"><span
            lang="en-GB"><i><span style="font-weight: normal;">Experience,
Memory,

                Re-enactment</span></i></span></font><font
          color="#000000"><span lang="en-GB"><span style="font-style:
              normal;"><span style="font-weight: normal;">, 2005
                (co-editor); </span></span></span></font><font
          color="#000000"><span lang="en-GB"><i><span
                style="font-weight: normal;">The Milgram Re-enactment</span></i></span></font><font
          color="#000000"><span lang="en-GB"><span style="font-style:
              normal;"><span style="font-weight: normal;">, 2003
                (editor). He writes essays and stories for artists&#8217;
                publications and contributes regularly to </span></span></span></font><font
          color="#000000"><span lang="en-GB"><i><span
                style="font-weight: normal;">DotDotDot</span></i></span></font><font
          color="#000000"><span lang="en-GB"><span style="font-style:
              normal;"><span style="font-weight: normal;">. Recent
                projects include the exhibition </span></span></span></font><font
          color="#000000"><span lang="en-GB"><i><span
                style="font-weight: normal;">After Neurath: Like Sailors
                on the Open Sea</span></i></span></font><font
          color="#000000"><span lang="en-GB"><span style="font-style:
              normal;"><span style="font-weight: normal;">, Stroom, The
                Hague, 2006-07. He is a co-founder of the research group
              </span></span></span></font><font color="#000000"><span
            lang="en-GB"><i><span style="font-weight: normal;">Signal:
                Noise</span></i></span></font><font color="#000000"><span
            lang="en-GB"><span style="font-style: normal;"><span
                style="font-weight: normal;">, which investigates the
                prevalence of notions of feedback in contemporary
                culture.</span></span></span></font></font><br>
      <br>
      <br>
    </font> <font style="font-size: 11pt;" face="Times New Roman"
      size="2"><b>Production: </b>Aksioma &#8211;Institute for Contemporary <span
        lang="en-GB">Art</span>, Ljubljana, 2011</font> <font
      face="Times New Roman"><br>
    </font><font color="#000080" face="Times New Roman"><span lang="zxx"><u><a
            href="http://www.aksioma.org/"><font style="font-size:
              11pt;" size="2">www.aksioma.org</font></a></u></span></font>
    <font face="Times New Roman"><br>
      <br>
    </font> <font color="#000000" face="Times New Roman"><font
        style="font-size: 11pt;" size="2">Artistic director: Janez Jan&#353;a</font></font>
    <font face="Times New Roman"><br>
    </font><font color="#000000" face="Times New Roman"><font
        style="font-size: 11pt;" size="2">Executive producer: Marcela
        Okreti&#269;</font></font> <font face="Times New Roman"><br>
    </font><font color="#000000" face="Times New Roman"><font
        style="font-size: 11pt;" size="2"><span lang="sl-SI"><span
            style="font-weight: normal;">Public relations</span></span></font></font><font
      color="#000000" face="Times New Roman"><font style="font-size:
        11pt;" size="2"><span lang="sl-SI"><span style="font-weight:
            normal;">: Mojca Zupani&#269;</span></span></font></font> <font
      face="Times New Roman"><br>
    </font><font style="font-size: 11pt;" face="Times New Roman"
      size="2"><font color="#000000"><span lang="sl-SI"><span
            style="font-weight: normal;">Technical support: Valter
            Udovi&#269;i&#263;</span></span></font></font> <font face="Times New
      Roman"><br>
    </font> <font color="#000000" face="Times New Roman"><font
        style="font-size: 11pt;" size="2">Assistants: An&#382;e Grm, Sonja
        Grdina</font></font> <font face="Times New Roman"><br>
      <br>
      <br>
    </font> <font style="font-size: 11pt;" face="Times New Roman"
      size="2"><b>Supported by the University of the West of England,
        the Ministry of Culture of the Republic of Slovenia and the
        Municipality of Ljubljana.</b></font> <font face="Times New
      Roman"><br>
    </font> <font style="font-size: 11pt;" face="Times New Roman"
      size="2"><span lang="sl-SI"><b>Sponsor: </b></span><span
        lang="sl-SI"><span style="font-weight: normal;">Datacenter
          d.o.o.</span></span></font> <font face="Times New Roman"><br>
    </font><font style="font-size: 11pt;" face="Times New Roman"
      size="2"><b>Thanks: </b>Kapelica gallery</font><font face="Times
      New Roman">, Moderna galerija</font><font face="Times New Roman"><br>
      <br>
      <br>
      <br>
    </font> <font style="font-size: 11pt;" face="Times New Roman"
      size="2"><span lang="en-GB">Contact</span>:</font> <font
      face="Times New Roman"><br>
    </font><font style="font-size: 11pt;" face="Times New Roman"
      size="2">Marcela Okreti&#269;, 041 250 830, <a
        class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:aksioma4@siol.net">aksioma4@siol.net</a></font>
    <font face="Times New Roman"><br>
    </font><font style="font-size: 11pt;" face="Times New Roman"
      size="2"><b>Aksioma | Institute for Contemporary Art, Ljubljana</b></font>
    <font face="Times New Roman"><br>
    </font><font style="font-size: 11pt;" face="Times New Roman"
      size="2">Neubergerjeva 25, 1000 Ljubljana, Slovenia</font> <font
      face="Times New Roman"><br>
    </font><font style="font-size: 11pt;" face="Times New Roman"
      size="2">tel.: + 386 &#8211; (0)590 - 54360</font> <font face="Times
      New Roman"><br>
    </font><font color="#000080" face="Times New Roman"><span lang="zxx"><u><a
            href="http://www.aksioma.org/"><font style="font-size:
              11pt;" size="2">www.aksioma.org</font></a></u></span></font>
    <font face="Times New Roman"><br>
      <br>
    </font>
  </body>
</html>